خدمات یدککشی در جاده هراز | خودرو بر هراز | خدمات حمل خودرو هراز| خودرو بر از هراز به تهران | خودرو بر از فریدونکنار | کفی خودرو هراز | کفی خودوربر در هراز
راههای ارتباطی با ما
09115691563
نحوه تشخیص زمان تعویض صفحه کلاچ
عوامل اثرگذار بر زمان تعویض صفحه کلاچ را مرور کردیم. برخی مانند اسیرشدن در ترافیک و ناگزیربودن به گرفتن کلاچ از کنترلتان خارج هستند اما برخی دیگر مانند سوارنکردن تعداد زیاد سرنشین میتوانند عمر صفحه کلاچ را بیشتر کنند. نشانههایی وجود دارد که به شما میگوید باید به فکر تعویض این قطعه از خودرو باشید:
-
سفتی پدال کلاچ
زمانی که پدال کلاچ سفت و خشک میشود، باید شاخکهای مربوط به امور فنی خودرو را تیز کنید چون این نشانهای از فقدان حالت ارتجاعی و فنری پدال است و تلویحا به شما میگوید که باید آستینها را برای عوضکردن صفحه کلاچ بالا بزنید.
-
پرش پا و صدای دنده
زمانی که گرد پیری و استهلاک به قامت صفحه کلاچ مینشیند، در هر بار رهاکردن پدال آن، پای شما هم در حرکتی سرعتی به عقب پرتاب میشود. یکی دیگر از نشانههای نیاز به تعویض صفحه کلاچ، سروصدایی است که دندهها در هنگام عوضکردن بهوجود میآورند.
-
عدم ارتباط مناسب بین دور موتور و سرعت
با استهلاک و تخریب صفحه کلاچ، زمانی که خودرو در حرکت است، دور موتور افزایش پیدا میکند اما سرعتی در شأن و متناسب با آن به وجود نمیآید. یعنی نسبت افزایش سرعت در مقایسه با دور موتور پایینتر است. این هم نشانهای دیگر از نیاز به تعویض صفحه کلاچ به شمار میرود.
-
سختشدن تعویض دنده
در دنیای رانندگی میگویند: «دنده درست جا نمیره». جا نرفتن درست دنده یا سختشدن تعویض دنده هم از نشانههای آن است که صفحه کلاچ نفسهای آخرش را میکشد.
-
لرزش خودرو در شروع حرکت
زمانی که خودرو شروع به حرکت میکند، در همان آغاز کار -یعنی وقتی که آن را در دنده یک میگذارید- و با رهانمودن کلاچ، اتاق خودرو به لرزش درمیآید. این هم یعنی صفحه کلاچتان مستهلک و خراب شده است.
-
خاموشنشدن خودرو
یکی دیگر از علائمی که احتمال تمامشدن صفحه کلاچ را گزارش میکند، خاموشنشدن خودرو در زمانی است که آن را در دنده دو قرار میدهید و بهحال خود رها میکنید. خاموشنشدن خودرو و حرکتکردن آن به معنای تمامشدن صفحه کلاچ است. در صورت خاموششدن خودرو یعنی هنوز زمان تعویض فرا نرسیده است. این میتواند یک نشانه یا شاید هم آزمون برای بررسی وضعیت صفحه کلاچ خودرو باشد.
چند نکته کاربردی
۱. کلاچ و ترمز گرفتن مداوم در مسیرهای شهری باعث میشود که نیاز به تعویض صفحه کلاچ خودروها بالا و بالاتر برود. شاید برای خودروی رانندگان جادههای بیرون از شهر، عمر این قطعه بیشتر باشد. چون درگیر ترافیک نیستند و نیاز نیست که مدام به سیستم کلاچ فشار وارد کنند. اما رانندگانی که در شهرهای شلوغ و پرترافیک تردد میکنند، مدام نیاز به بررسی وضعیت صفحه کلاچ و احتمالا تعویضش دارند. هر چند که قانون خاصی وجود ندارد و نیاز به تعویض صفحه کلاچ به عوامل متعددی وابسته است، اما بهطور متوسط، ماشینهای معمولی ایرانی در حوالی ۴۵ هزار کیلومتر نیاز به تعویض صفحه کلاچ پیدا میکنند.
۲. یادتان باشد که تعویض صفحه کلاچ کاری بسیار تخصصی است و نباید آن را به مکانیکی واگذار کنید که تجربه کاری زیادی ندارد یا در این امر خبره نیست. دیسک و صفحه قطعه حساسی است و در زمان تعویض آن باید نکاتی مانند استفاده از کاسه نمد، تنظیم درست سیم کلاچ و روغنکاری بلبرینگ رعایت شوند. معمولا همزمان با تعویض صفحه کلاچ، نیاز به تعویض روغن گیربکس هم پیش میآید. پس این نکته را هم بهخاطر بسپارید.
۳. زمانی که نیاز به تعویض کلاچ پیش میآید، این کار را اصولی انجام بدهید و به امید کاهش هزینهها به سراغ ترفندهایی مانند عوضکردن لنتهای روی دیسک نروید. مکانیکهای حرفهای به شما پیشنهاد میکنند که با سرآمدن عمر صفحه کلاچ اقدام به تعویض آن کنید، چراکه اقداماتی مانند تعویض لنت روی دیسک راهکاری موقتی است که نهایتا هم مشکلتان را حل نخواهد کرد و هزینهای اضافی برایتان به بار میآورد. پس بهتر است از همان ابتدا کار اصولی را انجام بدهید و تصمیم درستی بگیرید تا هزینه خودروی خود را بیهوده با روشهای اشتباه زیاد و زیادتر نکنید.