خدمات یدککشی در جاده هراز | خودرو بر هراز | خدمات حمل خودرو هراز| خودرو بر از هراز به تهران | خودرو بر از فریدونکنار | کفی خودرو هراز | کفی خودوربر در هراز
راههای ارتباطی با ما
09115691563
اجزا و قطعات گیربکس و چگونگی عملکرد آن
گیربکسها به همان اندازه که مهم هستند از قطعات متعددی نیز تشکیل میشوند. مهمترین بخش یک گیربکس چرخدندههای آن هستند که بسته به نوع گیربکس در اشکال و جنسهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار میشوند و بسته به فعالیت هر یک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخها مشخص میشود. هریک از چرخ دندهها نشانگر یکی از دندههای روی دسته دنده (سرعت دنده) داخل کابین هستند.
وجود این چرخ دندهها در تمام انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها تغییر میکند. اگر میخواهید تصوری از چرخدندههای داخل یک گیربکس داشته باشید، چرخدندههای مختلف یک دوچرخه دندهای را تصور کنید که احتمالا آن را زیاد دیدهاید. اجزای دیگر سیستم گیربکس خودرو که در درجه کمتر اهمیت قرار دارند عبارتند از:
-
پوسته گیربکس
جنس این بخش از چدن ریختهگری است و چرخ دندهها، یاتاقانهای گیربکس و محورها را در خود جای میدهد.
-
شافت ورودی یا محور کلاچ
این محور که به شافت کلاچ نیز معروف است محور محرک گیربکس محسوب میشود. این محور به صورت یک پارچه به چرخ دندهای در بخش ورودی پوسته گیربکس متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است.
-
شافت واسط یا محور زیر
این محور وظیفه انتقال گشتاور از محور محرک به محور متحرک را بر عهده دارد. روی آن تعدادی چرخ دنده تعبیه شده است که با محور یک پارچه هستند. چرخ دنده ابتدایی این محور با چرخدندهی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور تولید شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت میکند. چرخ دندههای روی این شافت اندازههای متفاوتی دارند.
-
شافت خروجی یا محور اصلی
این محور که به واسطه چرخدندهها و یاتاقانها با محور واسط در ارتباط است، نیروی تبدیل شده در جعبه دنده را به سمت میل گاردان یا دیفرانسیل هدایت میکند. روی این محور نیز چرخ دندههای مختلفی تعبیه شده است اما نه به صورت یکپارچه. در واقع چرخ دندههای روی این محور که قطرهای متفاوتی هم دارند، به کمک یاتاقانها روی آن حرکت دورانی دارند. حرکت این چرخ دندهها به واسطه درگیر شدن آنها با چرخدندههای شافت واسط امکانپذیر میشود.
-
یاتاقان یا بیرینگ گیربکس
این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده میشود در لایه داخلی دندانهدار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش میشود.
-
دسته دنده
این بخش، بیرونیترین جزء سیستم گیربکس است. دسته دنده که در برخی از خودروهای با گیربکس اتوماتیک به طور کامل حذف شده است، عموما مسیری H شکل را برای تغییر دندهها مختلف در جعبه دنده طی میکند. کنترل این دسته اهرمی شکل ممکن است به صورت خودکار صورت بگیرد یا در دست راننده باشد.
-
میل ماهک
میل ماهک رابط بین دسته دنده و ماهک است و راننده با حرکت دسته دنده در واقع میل ماهک را حرکت میدهد. عملکرد این میله فلزی براساس نوع گیربکس متفاوت است. مکانیزم آن میتواند دستی، الکترونیکی، خلائی و هیدرولیکی باشد. امروزه بیشتر شاهد مکانیزم دستی و الکترونیکی آن هستیم. در حالت دستی، با حرکت دست راننده حرکت میکند. در این حالت همچنین تعداد میل ماهک با تعداد دندهها تغییر میکند. برای مثال در یک جعبه دنده ۴سرعته ۳ میل ماهک داریم. در مکانیزم الکترومغناطیسی حرکت میل ماهک بر پایه روابط الکترو مغناطیسی و ارتباط مگنتهای متصل به آنها با هستههای آهنی و سیمپیچهای موجود در جعبه دنده موجب حرکت آنها میشود.
-
ماهک
قطعهای خمیده و فلزی است متصل به انتهای میل ماهک. نیروی وارده بر میل ماهک توسط دسته دنده به آن منتقل شده و موجب حرکتش میشود. حرکت ماهک نیز کشویی دنده را درگیر کرده و در نتیجه چرخ دنده مورد نظر فعال شده و سرعت خودرو تنظیم میشود. به تعداد هر میل ماهک یک ماهک در گیربکس وجود دارد.
-
کشویی دنده
قطعهای است که از دو جهت شیار دارد و از یک سمت ماهک در یکی از این شیارها قرار گرفته و موجب حرکت آن میشود و از جهت دیگر در جعبه دنده برنجی و یاتاقان در شیار دیگر آن قرار میگیرد و دنده انتخاب شده وارد مدار میشود. کشویی روی قطعهای با نام توپی حرکت رفت و برگشت را انجام میدهد.
-
دنده برنجی
برای درگیر شدن دندههای کشویی و یاتاقانهای گیربکس و انجام هرچه سریعتر و دقیقتر این درگیری، از دنده برنجی که بین این دو قطعه قرار میگیرد استفاده میشود. دنده برنجی که جسمی فلزی و حلقهای است در اطراف خود فرم دندانهدار دارد و به دلیل اصطکاک بیشتر با یاتاقان با سرعت بیشتری با این قطعه چفت میشود. همچنین در کنار یاتاقانها، نیروهای دورانی و طولی وارد آمده به آنها را کاهش میدهد.
-
کاسه نمد یا عایق نشت
از یاتاقانها و روغن درون آنها در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار محافظت میکنند.